|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запитання й завдання
1. Назвіть найвідоміші східні цивілізації. 2. Використовуючи атлас і таблицю (с. 135), охарактеризуйте географічне положення найбільших цивілізацій Сходу на початку Нового часу. 3. Доведіть справедливість твердження про те, що до початку XVI ст. східні країни випереджали у своєму розвитку західноєвропейські держави. 4. Чому конфуціанство часто називають «релігією порядку»? 5. Як можна пояснити назву китайської держави «Піднебесна імперія»? 6. Чи можна стверджувати, що кастова система в Індії «консервувала» давні, віджилі суспільні відносини й гальмувала розвиток країни? Свою думку обґрунтуйте. 7. Чому ісламським державам не вдалося створити союз для боротьби з «невірними» і єдиним фронтом виступити проти європейських держав? 8. Відомий письменник Редьярд Кіплінг, який багато років прожив в Індії, стверджував: «Захід є Захід, Схід є Схід, і разом їм не бути ніколи». Поясніть цей крилатий вислів відомого знавця східних країн.
|
|
|
|
|
|
§ 28. Османська імперія: між Азією та Європою
Варто пригадати!
Коли виникла держава турків-османів?
Назвіть причини загибелі Візантійської імперії.
Які результати й значення битви під Лепанто в 1571 р. (§ 9)?
|
|
|
|
|
|
Рис. 1. Стамбул — історична частина давнього міста. Той, хто володів Стамбулом (Константинополем), завжди контролював протоки між Європою та Азією
|
1. Османи біля воріт Європи. Держава турків-османів розташувалася на великому півострові Мала Азія (або Анатолія) в західній частині Азіатського континенту. Від Європи півострів відокремлюють вузькі протоки — Босфор і Дарданелли. Анатолія — природний міст між континентами й прекрасний плацдарм для поширення політичних інтересів на Близький Схід, Закавказзя, Месопотамію і Східну Європу.
Загибель Візантійської імперії і захоплення Константинополя турками-османами в 1453 р. кардинально змінили політичну карту світу. Відтепер Стамбул контролював протоки в Чорне море, яке з часом перетворилося на «турецьке озеро». Прохід кораблів через протоки був можливий тільки з дозволу османів.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|