|
Надія Ірландії. Завдяки своїм творам Свіфт користувався надзвичайною повагою на батьківщині — в Ірландії. Ірландці вважали письменника лідером своєї боротьби за права. Коли уряд Англії видав наказ заарештувати Свіфта за критику політики англійського парламенту, представник англійців в Ірландії відповів: «Щоб заарештувати Свіфта, необхідний експедиційний корпус у десять тисяч солдатів».
Зразком пригодницького роману став твір англійського письменника Даніеля Дефо (близько 1660—1731) «Робінзон Крузо» про життя мореплавця, який багато років провів на безлюдному острові. Викинутий на берег після аварії корабля, головний герой роману не здався, а почав боротися за своє життя й через багато років самотності зміг дочекатися порятунку. Роман Дефо дуже вплинув на розвиток літератури в Європі. Читачі із задоволенням поринали в історію життя простої людини, а не в життєпис великих королів, принців або казкових і міфологічних героїв.
Борець за справедливість. У свій час письменник Даніель Дефо був відомим політиком та журналістом. Він неодноразово виступав на захист прав жителів Англії. Найбільш відомою стала стаття Дефо, написана під час поновлення переслідування протестантів-пуритан в Англії. Журналіст не тільки підтримав антипуританські дії парламенту, але й радив зсилати пуритан на галери або навіть страчувати. Спочатку влада, не зрозумівши іронії автора, привітала статтю, але, розібравшись у задумі Дефо, парламент присудив його до жорстокого покарання. За свої політичні статті Дефо двічі потрапляв до англійської в'язниці. Тільки після останнього покарання Дефо залишив політику та почав писати художні твори.
Значний внесок у розвиток театру зробив французький драматург (автор творів для театральних постановок) Ж. Б. Мольєр (1622—1673). Виходець із забезпеченої родини, Мольєр тривалий час не міг добитися постановки своїх п'єс і змушений був грати в мандрівному театрі. Але врешті-решт твори драматурга почали ставити в королівському театрі, й жанр соціальної комедії, створений Мольєром, отримав загальне визнання. У своїх п'єсах драматург викривав вади французького суспільства, він не милував ні дворян, ні буржуазію, ні духівництво. Твори Мольєра «Тартюф, або Ошуканець», «Міщанин у дворянстві» й до сьогодні не сходять зі сцен багатьох театрів.
2. Архітектура. Перемога Контрреформації у Франції, Австрії привела до подальшого розвитку нового стилю в мистецтві — бароко (італ. — дивний, вигадливий). Протестантський погляд на життя вимагав простоти й раціональності від усього, у тому числі й від творів мистецтва.
|
|